torsdag 5 maj 2016

Olle: nu är det över

Jag har skrivit om Olle, och min relation till Olles musik, ett antal gånger förut. Om att sjunga Marrakech när jag lagar mat, om storheten i Tysk indian, Små druvor eller Havet ligger blankt. Om att springa ihop med Olle på Kungsholmen, om releasefester och om smärtan i att se den fantastiska dokumentären om Olle. Kanske har jag antytt att jag inte riktigt fixar att se den svenska folkhemseliten sjunga En apa som liknar dig eller Jag och min far på bästa sändningstid. Det går helt enkelt inte ihop med min bild av Olle. En bild som har mer att göra med den vackraste Olle i Hundarna brinner i filmen G, för många öl på Hannas krog och förmågan att rimma Lotta med jag har knullat en råtta än Darin, folklighet och allmän lördagsunderhållning.

Jag kände inte Olle personligen, men jag berörs ändå märkligt personligt av hans död.

Nu är det över.

Inga kommentarer: