fredag 23 januari 2015

Hus (del 743)

Jag har ju en viss besatthet av hus. Andras hus. Fina hus. Tänkbara hus. Smarta hus. Stora hus. Eleganta hus. Gräsliga hus. Opraktiska hus. Hus. Om det inte vore för att jag är gift med någon som har en lite mer sansad syn på att köpa, sälja, flytta, renovera och sedan börja om igen så skulle jag sannolikt flytta vart annat eller vart tredje år. På den tiden jag var själv så var det ganska exakt det jag gjorde. Men snart har vi bott i samma mexilåda (som inte är en mexilåda från 70-talet utan ett 40-talshus som någon smart person har smackat på mexitegel - det ser ganska konstigt ut) i tio år. Nästan hela tiden som vi har bott här har vi pratat om ett par specifika hus, att om något av dem blir till salu kan vi tänka oss att flytta. Och så har vi skrattat rått och konstaterat att det är kört på förhand. De är inga standardhus och ligger i rätt speciella lägen, varför de sannolikt kommer att bli riktigt dyra. Ett av dem såldes för några år sedan och blev mycket riktigt svindyrt. Och nu...nu är ytterligare ett ute på marknaden.

Oh. My. God.

Jag kan knappt lägga band på min upphetsning. I tanken har jag redan spacklat väggarna, rivit ut badrummet, lämnat in köksluckorna på omlackering och är på väg att beställa två bladgröna sammetssoffor och en gigantisk vardagsrumsmatta. På bilderna ser huset alldeles fantastiskt ut. Det är  stort. Det har en utmärkt planlösning. Det ligger perfekt (fågelvägen kanske 150 meter från där vi bor nu - och läget är ju en starkt bidragande orsak till varför vi bor där vi gör).

Det är rätt uppenbart att det finns många saker som kan gå fel. Huset kanske är ett totalt wreck och luktar gammal död hund. Det kanske blir hysteriskt dyrt. Vi kanske fegar ur.

Nåja. Om några dagar ska vi på husvisning.


Inga kommentarer: