torsdag 15 maj 2014

Oxfordskjortor och franska filosofer

Så en dag när jag satt och jobbade i jobbfiket (ja, jag brukar förflytta mig dit när jag har tröttnat på mitt kontor) så uppenbarade sig en kvinna med den perfekta klädstilen. Hon hade i all enkelhet en halvskrynklig ljusblå oxfordskjorta, en ljusgrå cashmeretröja, ett par beiga chinos och ett par blåa tygskor. Det kan ju låta skittråkigt, men just så ser min garderobsvision ut. När jag öppnar garderoben vill jag mötas av tio skjortor (ja, vi kan väl spexa till det så mycket att någon kan ha diskreta ränder), några chinos, ett par enfärgade ylletröjor. Kanske också några koftor och kjolar. Jag tänker att rubbet ska gå i färgskalan mörkblått, ljusblått, ljusgrått, beige och vitt. Jag vill inte ha några överraskningar. Jag vill inte ha någonting "roligt".

Efter ganska lång period då jag mest har gått omkring i klänningar och koftor från COS, i en ganska skum färgskala i senapsgult, grått, mörkgrönt, rostrött och svart, så är jag redo för att se ut som om jag ska på en filosofiföreläsning vid någon anrikt brittiskt universitet. Jag tänker dock att det kan matchas med fransk filosofi. Just nu är jag nyfiken på Gilles Deleuze.

Ps. Det heter beige och inte nude. *slut på meddelandet*

2 kommentarer:

Anonym sa...

Låter skitsnyggt. Jag har också en tanke om hur jag vill se ut rent klädmässigt (Tänk Ines de la Fressange) det slutar alltid med att jag köper något helt annat när jag väl shoppar kläder.


Jenny (apple of...)

Världen enligt J. sa...

Jag var tvungen att bildgoogla (ingen koll öht...) - och hon är ju skitsnygg!

Och även Ines hade ju några looks där hon såg ut som nyvaken och på väg till en filosofiföreläsning. Som typ här:

http://cdn-elle.ladmedia.fr/var/plain_site/storage/images/mode/les-news-mode/autres-news/les-adresses-mode-d-ines-de-la-fressange-2567683/41084045-1-fre-FR/Les-adresses-mode-d-Ines-de-la-Fressange_visuel_article2.jpg