måndag 24 juni 2013

Prylar, alla dessa förbannade prylar

Då och då får jag totalt psykbryt över alla prylar som omger oss. Den spontana känslan är att jag vill köra rubbet till återbruket, alternativt anordna en gigantisk majbrasa i trädgården. Hejdå alla böcker! Hejdå alla konstiga kartonger i källaren! Definitivt hejdå alla skivor! Och hejdå alla prylar som vi alldeles för sällan använder men ändå behåller (vi har i ärlighetens namn alldeles för bra förvaringsutrymmen...ungefär 70 kvadratmeter källare, ett stort garage och en bod).

De senaste åren har jag sakta men säkert betat mig igenom stora delar av huset. Jag har rensat garderober. Slängt årgångar av tidningar och magasin. Sålt möbler på Blocket.  Skänkt bort allt möjligt mellan himmel och jord (porslin, böcker, ljusstakar, leksaker, bebisprylar och kläder). Sålt smycken. Rensat gammal elektronik (ärligt...varför lägger man gamla mobiler, modem och adaptrar i en låda i källaren?). Stått på loppmarknad och krängt 50- och 60-talsprylar. Lånat ut tavlor till min mamma. Städat garaget. Ändå så finns det för mycket kvar.

Det lustiga i sammanhanget är att vi inte ens har ett särskilt överbelamrat hem. Jag tillhör inte kategorin som okynnesköper ljuslyktor eller har 20 omgångar påslakan i linneskåpet. Jag försöker konsumera genomtänkt och planerat, oavsett om det gäller gräsklippare, jeans eller kaffekoppar. Jag har i princip eliminerat mitt tidigare auktions och loppishandlande (som förvisso är miljövänligt - men som lik förbannat leder fram till en massa prylar som fyller skåp och lådor). Inte heller hyser jag hard core-ideal när det gäller minimalism (typ max 100 ägodelar eller 10 möbler*). Jag gillar saker - och jag är väldigt svag för vackra, fina och väldesignade prylar. Det är helt enkelt mängden som är problemet.

Hur som helst. Just nu är jag inspirerad av sådana här bloggar och rensar vidare.

* För länge sedan läste jag en intervju med någon av herrarna Claesson, Koivisto och Rune som menade att man klarar sig utmärkt med tio möbler i ett hem. Det vill säga: tio möbler inklusive säng, köksbord och köksstolar. Om du är uttråkad kan du roa dig med att lista vilka övriga möbler du skulle välja. 

Inga kommentarer: