söndag 6 februari 2011

Status: på bb

Ärligt talat så vet jag inte varför jag trodde att denna graviditet och förlossning skulle vara som den förra. Kanske för att jag var så fokuserad på att över huvud taget bli gravid. Eller så saknar jag fantasi. Eller realism.

Hur som helst så har det mesta varit annorlunda den här gången. Det har gjort ont. Jag har varit smidig som en elefant. Det har gjort mer ont. Jag har varit allergisk, haft lunginflammation och influensan från helvetet. På slutet kom och gick värkarna med ökad intensitet och lillebror hotade att komma ut när som helst (vilket jag inte var så pigg på, eftersom jag hade en dag för snitt inbokad). Till skillnad från L., som låg i säte och aldrig fixerade sig ordentligt, så borrade lillebror ner sig mycket påtagligt.

Även snittet blev annorlunda. Ryggbedövningen gick bättre (jämfört med katastrofläge med L., då det var mycket nära att jag blev sövd) men sedan blev det ganska jobbigt. Blodtrycksfall, illamående och total panik när jag trodde att jag skulle svimma (för hur många gånger jag än har svimmat tidigare så har jag aldrig varit med om att göra det utan kontroll över kroppen...och nu var jag ju bedövad från bröstet och nedåt). Sedan tog snittet längre tid - och de var tvungna att i princip bända ut lillebror (tja, han var ju på väg ut åt andra hållet). Väl ute så var han dock både piggare och mer allert än sin storasyster och jag fick ha honom hos mig en stund inne på operationssalen.

Basfakta om lillebror:
- drygt 3100 gram tung
- 49 centimeter lång
- en rejäl mörkbrun kalufs

Nu när han väl är ute så kan jag konstatera att han har en helt egen personlighet. Han begriper hur man ammar - och till skillnad mot sin syster så vill han sova mig. Och han verkar inte vara någon kräkbebis!

2 kommentarer:

Colombialiv sa...

Spännande!

Alex sa...

Ingen är den andra lik - graviditet, förlossningen eller bebisbeteende ;)