söndag 7 november 2010

Och sedan kom...råttargumentet!

Åter igen så känner jag ett intensivt begär till ett hus. Ja, just det. Till ett hus. Inte vilket hus som helst, utan ett hus med sagolikt läge (läs: vid älven) och de allra mest fantastiska detaljer (läs: original från 1917). Självklart så finns det mängder med invändningar mot detta hus. Det är inte ett renoveringsobjekt i vanlig bemärkelse. Det är verkligen ett ruckel. Det har stått tomt i åratal och så långt jag vet så finns det vare sig badrum, vintervatten eller värmesystem. Maken är inte riktigt lika upphetsad:
- Men å...kan du inte se dig själv sitta på verandan med en kopp kaffe och titta på älven?
- Nä...jag ser mer mig själv med ett verktygsbälte. Fortfarande efter 20 år.
- Nejdå! Nu blir det hantverkare! *hurtfriskt och lite lögnaktigt*
- Hmm, det säger du...men har du tänkt på råttorna då?
- Råttorna????
- Ja, vadå? Det har ju stått tomt hur länge som helst? Tror du att det finns isolering i väggarna?
- Äh, men inte är väl råttorna så intresserade av ett tomt hus...?
- *Moahahahaha*
- Väl...?
- Jag säger bara...råttor! Klart huset är ett gigantiskt råttbo!
- Nej, nej!
- Joho!
- Men...det har ju så fina munblåsta fönster!
- Råttor!

Inga kommentarer: